circuit zandvoort

Veel mensen hoopten er al op: de Formule 1 komt naar Circuit Zandvoort! Met de rijzende ster van Max Verstappen rees ook de hoop op een Nederlandse Grand Prix. Van oudsher reden de racewagens door de straten van Zandvoort, tot in 1948 het circuit werd geopend. Vanaf dat moment werden regelmatig races gereden op de Zandvoortse racebaan, met vanaf 1952 de officiële Formule 1 Grand Prix van Nederland. In 1985 werd de laatste Nederlandse Grand Prix verreden, maar in 2020 staat Zandvoort weer op de F1-kalender. Dit tot grote blijdschap van vele Nederlandse Formule 1 fanaten.

Totstandkoming Circuit Zandvoort als Nederlandse Grand Prix

Zoals gezegd: met de opkomst van Max Verstappen als nieuwe superster van de Formule 1 werd de vraag voor een Nederlandse race steeds luider. Nederlandse fans konden hun held al bezoeken bij de Grand Prix van België en Duitsland, maar in eigen land is het natuurlijk nog mooier. Met de historie aan hun zijde wist Zandvoort de benoeming te winnen van concurrent Assen, waar de MotoGP jaarlijks wordt verreden op het TT-circuit. Er was zelfs nog sprake van een stratencircuit in Amsterdam of Rotterdam, maar die opties werden al snel terzijde gelegd.

Lengte van het circuit

Wanneer Verstappen en kompanen het asfalt van Zandvoort zullen betreden, hebben ze te maken met een strijdtoneel van 4,307 kilometer lang, met 13 bochten. Met deze lengte is het parcours van een gemiddelde lengte, vergelijkbaar met de circuits in Hongarije en Mexico. Qua aantal bochten doet Zandvoort het rustig aan: in Singapore zijn maar liefst 23 bochten te vinden tijdens de race. Echter, maar liefst de helft van het circuit is een dergelijke bocht. Alle andere racecircuits op de F1-kalender hebben meer rechte stukken dan de Nederlandse Grand Prix.

Plattegrond Circuit Zandvoort

Met al deze bochten en weinig rechte stukken gaan de harten van Red Bull-fans sneller kloppen. De aerodynamische auto’s van het team van Verstappen doen het doorgaans goed op bochtige circuits. Maar  kan er eigenlijk wel ingehaald worden op de Zandvoortse racebaan? Dat zal de tijd leren. Een bochtig circuit als Monaco staat bekend om het lastige inhalen. De bochten van Zandvoort dragen klassieke namen voor velen. Wat te denken voor de Tarzanbocht? Deze kom je gelijk na de start tegen en zal ongetwijfeld voor spektakel gaan zorgen. Een andere interessant geval is de Arie Luyendijkbocht, dit zal namelijk een kombocht worden. Dit betekent dat er tussen de boven- en onderkant van de bocht een hoogteverschil van maar liefst 3,5 meter zal zitten.

Formule 1

In de Formule 1 wordt met verwachting uitgekeken naar de Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort. De kombocht is een graag geziene uitdaging voor de coureurs, maar er is ook twijfel over de inhaalmogelijkheden op het circuit. Lewis Hamilton vreesde voor een saaie race, maar gaf ook aan dat de DRS-mogelijkheden het inhalen wellicht bevorderen. Max Verstappen zei op zijn beurt dat het nog afwachten is hoe de huidige F1-wagens het doen op het aangepaste circuit. Maar ook geeft Verstappen aan te hopen op oranje duinen tijdens de Nederlandse Grand Prix op zondag 3 mei 2020 op het Circuit Zandvoort.